Mikä on digitaalinen ostopolku?

Digitaalinen ostopolku on käytännössä se polku, jonka asiakas kulkee siitä pisteestä, kun hän ensimmäisen kerran kuulee yrityksestä tai palvelustasi, siihen asti, kunnes hän tekee ostopäätöksen. 

Näitä polkuja on niin monia erilaisia, kuin on käyttäjiäkin, joten digitaalisen ostopolun rakentaminen sekä optimointi tulisi olla jokaisen yrityksen listalla. 

Onhan se sinunkin?

Jos ei niin varaahan napista nopea 30 minuutin veloitukseton kartoitus. Se ei sido sinua mihinkään, joten varaa ihmeessä! ☺️ 

Mikä on digitaalinen ostopolku?

Digitaalinen ostopolku on käytännössä se polku, jonka asiakas kulkee siitä pisteestä, kun hän ensimmäisen kerran kuulee yrityksestä tai palvelustasi, siihen asti, kunnes hän tekee ostopäätöksen. 

Näitä polkuja on niin monia erilaisia, kuin on käyttäjiäkin, joten digitaalisen ostopolun rakentaminen sekä optimointi tulisi olla jokaisen yrityksen listalla. 

Onhan se sinunkin?

Jos ei niin varaahan napista nopea 30 minuutin veloitukseton kartoitus. Se ei sido sinua mihinkään, joten varaa ihmeessä! ☺️ 

Tietoisuus ja kiinnostus

Tietoisuus on ensimmäinen osuus missä tahansa ostopolussa. Tietoisuus on se hetki, kun asiakas ensimmäisen kerran tiedostaa tarpeen tai halun.

Tämän tietoisuuden laukaisee useimmiten nähty mainos, postaus, artikkeli, viesti, tuttavan suosittelu tai muu monista eri vaihtoehdoista.

Puhtaasti digitaalisessa ostopolussa, tietoisuus ja kiinnostus herää useimmiten sosiaalisen median kautta.  Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että digitaalinen ostopolku voi saada ensisysäyksen esimerkiksi printtimainonnasta ja tämän jälkeen siirtyä digiin. 

”Haluisin maistaa tommosta makua”, ”Onko tolla brändillä tommoisiakin, mä haluun kokeilla noita”

Tietoisuus on koko ostopolun laajin sekä häilyvin osuus, johon myös ulkopuolisen vaikuttaminen on haastavinta, muttei suinkaan mahdotonta 🤓

Digitaalisessa ostopolussa tietoisuus ja brändin tunnettuus ovat avain asemassa, jotta saadaan potentiaalinen asiakas kiinnostumaan. 

Sinun sekä yrityksesi pitää siis näkyä.

Tietoisuus ja kiinnostus

Tietoisuus on ensimmäinen osuus missä tahansa ostopolussa. Tietoisuus on se hetki, kun asiakas ensimmäisen kerran tiedostaa tarpeen tai halun.

Tämän tietoisuuden laukaisee useimmiten nähty mainos, postaus, artikkeli, viesti, tuttavan suosittelu tai muu monista eri vaihtoehdoista.

Puhtaasti digitaalisessa ostopolussa, tietoisuus ja kiinnostus herää useimmiten sosiaalisen median kautta.  Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että digitaalinen ostopolku voi saada ensisysäyksen esimerkiksi printtimainonnasta ja tämän jälkeen siirtyä digiin. 

”Haluisin maistaa tommosta makua”, ”Onko tolla brändillä tommoisiakin, mä haluun kokeilla noita”

Tietoisuus on koko ostopolun laajin sekä häilyvin osuus, johon myös ulkopuolisen vaikuttaminen on haastavinta, muttei suinkaan mahdotonta 🤓

Digitaalisessa ostopolussa tietoisuus ja brändin tunnettuus ovat avain asemassa, jotta saadaan potentiaalinen asiakas kiinnostumaan. 

Sinun sekä yrityksesi pitää siis näkyä.

Tietoisuus ja kiinnostus

Tietoisuus on ensimmäinen osuus missä tahansa ostopolussa. Tietoisuus on se hetki, kun asiakas ensimmäisen kerran tiedostaa tarpeen tai halun.

Tämän tietoisuuden laukaisee useimmiten nähty mainos, postaus, artikkeli, viesti, tuttavan suosittelu tai muu monista eri vaihtoehdoista.

Puhtaasti digitaalisessa ostopolussa, tietoisuus ja kiinnostus herää useimmiten sosiaalisen median kautta.  Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että digitaalinen ostopolku voi saada ensisysäyksen esimerkiksi printtimainonnasta ja tämän jälkeen siirtyä digiin. 

”Haluisin maistaa tommosta makua”, ”Onko tolla brändillä tommoisiakin, mä haluun kokeilla noita”

Tietoisuus on koko ostopolun laajin sekä häilyvin osuus, johon myös ulkopuolisen vaikuttaminen on haastavinta, muttei suinkaan mahdotonta 🤓

Digitaalisessa ostopolussa tietoisuus ja brändin tunnettuus ovat avain asemassa, jotta saadaan potentiaalinen asiakas kiinnostumaan. 

Sinun sekä yrityksesi pitää siis näkyä.

Arviointi

Arviointi on se osuus, jolloin asiakas alkaa pohtia sitä, mitä hän on nähnyt ja mistä hän on kiinnostunut. Arviointi on se vaihe, jolloin asiakas pohtii haluaako hän ostaa kyseistä tuotetta tai palvelu, mistä ja keneltä hän sen ostaisi ja miten. Tähän päätökseen vaikuttavat useat tekijät niin tunne kuin tieto tasolla. 

Digitaalisen ostopolun arviointi vaiheessa alkaa usein armoton etsintä-prosessi, jossa selataan somet, nettisivut ja keskustelupalstat läpi.

Yritykset pystyvät tavoittamaan näitä ”arviointi” kohdassa olevia asiakkaita erilaisilla markkinoinnin työkaluilla. Oli se sitten hakukoneoptimointi, orgaaninen tai maksettu mainonta, sähköpostimarkkinointi, natiivimainonta tai vaikkapa printtimainonta.

Tässä vaiheessa kaikki on vielä avoimena ja siksi tähän vaiheeseen yritykset useimmiten panostavatkin.

Yrityksen ei ole tarkoitus miellyttää kaikkia – ainoastaan niitä asiakkaita, jotka sopivat heidän asiakaspersooniinsa. Tämän vuoksi onkin tärkeää tietää, kuka juuri sinun yrityksesi ihanne asiakas on, jotta osaat tehdä heitä puhuttelevaa sisältöä ja tarjota juuri heille lisäarvoa.

Arviointi

Arviointi on se osuus, jolloin asiakas alkaa pohtia sitä, mitä hän on nähnyt ja mistä hän on kiinnostunut. Arviointi on se vaihe, jolloin asiakas pohtii haluaako hän ostaa kyseistä tuotetta tai palvelu, mistä ja keneltä hän sen ostaisi ja miten. Tähän päätökseen vaikuttavat useat tekijät niin tunne kuin tieto tasolla. 

Digitaalisen ostopolun arviointi vaiheessa alkaa usein armoton etsintä-prosessi, jossa selataan somet, nettisivut ja keskustelupalstat läpi.

Yritykset pystyvät tavoittamaan näitä ”arviointi” kohdassa olevia asiakkaita erilaisilla markkinoinnin työkaluilla. Oli se sitten hakukoneoptimointi, orgaaninen tai maksettu mainonta, sähköpostimarkkinointi, natiivimainonta tai vaikkapa printtimainonta.

Tässä vaiheessa kaikki on vielä avoimena ja siksi tähän vaiheeseen yritykset useimmiten panostavatkin.

Yrityksen ei ole tarkoitus miellyttää kaikkia – ainoastaan niitä asiakkaita, jotka sopivat heidän asiakaspersooniinsa. Tämän vuoksi onkin tärkeää tietää, kuka juuri sinun yrityksesi ihanne asiakas on, jotta osaat tehdä heitä puhuttelevaa sisältöä ja tarjota juuri heille lisäarvoa.

Kokemus & ostopäätös

Jihuu! Asiakas on valmis tekemään ostopäätöksen kokemustensa perusteella. Ostopolun yksi vaikeimpia ja tärkeimpiä vaiheita on nyt ylitetty. 

Riippuen myytävästä palvelusta sekä tuotteesta, voi ostopäätöksen jälkeinen polku olla esimerkiksi Kiitos ostoksestasi tai Tervetuloa-viesti, asiakaskirje tai muu personoitu yhteydenotto.

Digitaalisessa ostopolussa on tärkeä huomioida, että ostaminen on tehty asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Tähän vaikuttaa moni asia nettisivuillasi sekä verkkokaupassa, sillä viimehetken töppäys vaikkapa monimutkaisessa tilauslomakkeessa saattaa olla syy asiakkaalla jättää osto tekemättä.

Kokemus & ostopäätös

Jihuu! Asiakas on valmis tekemään ostopäätöksen kokemustensa perusteella. Ostopolun yksi vaikeimpia ja tärkeimpiä vaiheita on nyt ylitetty. 

Riippuen myytävästä palvelusta sekä tuotteesta, voi ostopäätöksen jälkeinen polku olla esimerkiksi Kiitos ostoksestasi tai Tervetuloa-viesti, asiakaskirje tai muu personoitu yhteydenotto.

Digitaalisessa ostopolussa on tärkeä huomioida, että ostaminen on tehty asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Tähän vaikuttaa moni asia nettisivuillasi sekä verkkokaupassa, sillä viimehetken töppäys vaikkapa monimutkaisessa tilauslomakkeessa saattaa olla syy asiakkaalla jättää osto tekemättä.

Uskollisuus & Ylläpito

Se vaihe, jossa usein asiakas jätetään huomioimatta on oston jälkeen. 

Kun asiakas saadaan jäämään onnistuneella asiakas- ja palvelukokemuksella on vielä varmistettava, että hän on tyytyväinen oston jälkeen ja näin ollen palaa tekemään uusia ostoksia, kun tarve yllättää. 

Myös tähän on monia keinoja ja ne vaihtelevat suuresti toimialojen mukaan.

Kuitenkin yksi ikivihreä on pitää asiakkaaseen personoidusti yhteyttä. Oli tapa sitten puhelimitse, sähköpostilla tai kirjekyyhkyllä on tärkeää muistuttaa asiakasta, että arvostat häntä ja sitä, että hän on sitoutunut sinuun. 

Kun asiakkaalle tarjoillaan yliverto asiakaskokemus voidaan myös vahvistaa siitä, että hän suosittelee yritystäsi eteenpäin. Nämä vilpittömät suosittelijat ovat yrityksellesi kultaakin kalliimpia.

Uskollisuus & Ylläpito

Se vaihe, jossa usein asiakas jätetään huomioimatta on oston jälkeen. 

Kun asiakas saadaan jäämään onnistuneella asiakas- ja palvelukokemuksella on vielä varmistettava, että hän on tyytyväinen oston jälkeen ja näin ollen palaa tekemään uusia ostoksia, kun tarve yllättää. 

Myös tähän on monia keinoja ja ne vaihtelevat suuresti toimialojen mukaan.

Kuitenkin yksi ikivihreä on pitää asiakkaaseen personoidusti yhteyttä. Oli tapa sitten puhelimitse, sähköpostilla tai kirjekyyhkyllä on tärkeää muistuttaa asiakasta, että arvostat häntä ja sitä, että hän on sitoutunut sinuun. 

Kun asiakkaalle tarjoillaan yliverto asiakaskokemus voidaan myös vahvistaa siitä, että hän suosittelee yritystäsi eteenpäin. Nämä vilpittömät suosittelijat ovat yrityksellesi kultaakin kalliimpia.

 

Tuntuuko, että teidän digitaalisessa ostopolussa voisi olla viilattavaa?

Helpoimmalla se selviää, kun juodaan kupit etäkahvia ja käydään vähän teidän tavoitteita ja toiveita läpi. Voit varata 30 minuutin veloituksettoman etäkartoituksen, joka ei sido sinua mihinkään.

Varaa siis aika rohkeasti ja laitetaan kahvi tippumaan☺️ ☕️

Varaa veloitukseton kartoitus!