Markkinointisuunnitelman ensimmäinen askel on määrittää tavoitteesi. Mitä haluat saavuttaa markkinointitoimillasi? Haluatko lisätä bränditietoisuutta, saada liidejä tai kasvattaa myyntiä? Tavoitteet ovat siis ensimmäinen asia, joka sinun tulee tietää, kun aloitat tekemään markkinointisuunnitelmaa. Alta löydät listauksen!
Kun tavoitteet ovat selvät, on aika miettiä seuraavaksi, ketä haluat viestilläsi tavoittaa? Keitä he ovat, mikä heitä motivoi, millaista sisältöä he kuluttavat ja missä kanavassa? Heidän tarpeidensa ja kiinnostuksen kohteidensa ymmärtäminen auttaa sinua löytämään viestin, joka resonoi heidän kanssaan.
Kun tiedät, kenelle kohdistat sisältösi, on aika päättää, mitkä kanavat sopivat parhaiten heidän tavoittamiseen. Harkitse ensin digitaalisia vaihtoehtoja, kuten sähköpostikampanjoita tai sosiaalista mediaa. Näistä on helppo sekä edullinen lähteä liikkeelle. Voit myös miettiä muita medioita, kuten televisio- tai radio, mutta näihin kannattaa lähteä vasta, kun budjettia on kertynyt hieman enemmän.
Budjetti sekä aikaresurssit ovat ne, joita kanavien sekä sisällöntuotannon valinnassa kannattaa pitää mielessä. Näitä kumpaakaan et voi nimittäin ylittää.
Luo lopuksi toimintasuunnitelma, jossa kerrotaan, miten kutakin kanavaa käytetään, mitkä ovat kattoteemat, milloin ja millaisia tuloksia odotetaan sekä yksi tärkein: kuinka tavoitteisiin pääsyjä mitataan. Tähän sisältyy keskeisten suorituskykyindikaattoreiden (KPI) kehittäminen, kuten verkkosivustokäynnit tai liidikonversiot, jotta edistystä voidaan seurata ajan mittaan.
Muista valita tarkempia sekä hieman epätavallisempiakin tapoja mitata onnistumista.
Jos esimerkiksi lähdette tekemään asiantuntijasisältöä LinkedIniin, voitte hyvin mitata uusien kontaktien ja heidän yhteydenottojen määrää tai jos vaikka aloitatte maksetun mainonnan tietyssä kanavassa, voidaan sen kanavan kautta tulleita kävijöitä mitata, vaikka se ei suoraan rahassa heti näkyisikään.
Miksi tarvitsen markkinointisuunnitelman?
Viitaten edellä olevaan tekstiin, selvittää markkinointisuunnitelma sinulle ja yrityksellesi aika paljon asioita, ihan yleisestikin ottaen omasta liiketoiminnastasi.
Monesti ajatellaan, että markkinointisuunnitelma luo kankeutta, kun se tekee juuri päin vastoin. Eikö olisi paljon helpompaa tehdä suunnitelmallista markkinointia ja erinäisiä toimenpiteitä, jotka voivat tukea yrityksen muitakin toimia, kuin se, että hosutaan mitä sattuu, ilman sen kummempaa suunnitelmaa?
Markkinointisuunnitelma ei tietenkään poista sitä, etteikö voitaisi repäistä välillä jotain ad-hoc settiä, mutta se pitää suuret linjat selkeinä ja se taas auttaa yrityksen tavotteiden saavuttamisessa huomattavasti enemmän, kuin päättömänä huseeraaminen.
Nappaa alta talteen 5 tärkeintä pointtia tehokkaan markkinointisuunnitelman tekemiseen!
5 tärkeintä pointtia tehokkaan markkinointisuunnitelman luontiin
- Tavoitteet: Ennen kuin luot markkinointisuunnitelman, on tärkeää asettaa selkeät tavoitteet ja tavoitteet sille, mitä haluat saavuttaa. Tämä auttaa ohjaamaan suunnitteluprosessiasi ja varmistamaan, että kaikki toimenpiteesi keskittyvät näiden tavoitteiden saavuttamiseen.
- Kohdeyleisö: tehokkaan markkinointisuunnitelman luomisen kannalta on tärkeää tietää, kenet yrität tavoittaa viestilläsi. Määrittele kohdeyleisösi iän, sukupuolen, sijainnin, kiinnostuksen kohteiden jne. suhteen, jotta voit räätälöidä viestisi sen mukaan. Autan näiden määrittelyssä enemmän kuin mielelläni, koska asiakaspersoona ei ole vain nämä demografiset tiedot!
- Budjetti: Budjetin laatiminen markkinointistrategiasi jokaiselle osa-alueelle auttaa pitämään kustannukset kurissa ja varmistamaan, että kaikkia resursseja käytetään tehokkaasti. Muista ottaa huomioon sekä kiinteät kulut että muuttuvat kulut.
- Strategiat ja taktiikat: Kun olet määrittänyt budjetin ja tunnistanut, kenelle viestisi kohdistat, on aika kehittää strategioita ja taktiikoita niiden saavuttamiseksi tehokkaasti. Mieti, mitkä kanavat menestyvät todennäköisimmin kohdeyleisösi tarpeiden perusteella – kuten sosiaalinen media tai sähköpostikampanjat – ja luo sitten sisältösuunnitelmat, joissa kerrotaan, miten kutakin kanavaa käytetään, mitkä kattoteemat ovat ja mitä sisältömuotoa kanavalla käytetään.
- Mittarit ja arviointi: Markkinoinnissa on tärkeää seurata edistymistä jatkuvasti, jotta voidaan mitata menestystä tai epäonnistumista matkan eri vaiheissa. Määritä mittareita, kuten verkkosivustokäynnit tai myyntikonversiot, jotta edistymistä voidaan seurata ja tehdä tarvittaessa muutoksia.
Veloitukseton nettisivu- sekä hakukoneoptimointi auditointi – Tilaa tästä!
Tässä ei ole koiraa haudattuna. Et tule saamaan kuvan tyypiltä muuta sähköpostia, kuin auditoinnin ja mahdollisuuden käydä sen kanssani läpi. ☺️
Jos siis kiinnostuit – tilaa ihmeessä veloitukseton auditointi ja näet konkreettisesti, missä nettisivuillasi voisi olla kehitettävää ja miten voisit nousta hakukoneoptimoinnilla orgaanisissa tuloksissa vieläkin korkeammalle.